Brother Managed Print Service Essential - Algemene voorwaarden

 

Artikel 1 - Doel van de Overeenkomst.

Door acceptatie van deze Overeenkomst Managed Print Services (verder: Overeenkomst) verkrijgt de Klant het recht gedurende de looptijd van de overeenkomst originele BROTHER verbruiksartikelen te bestellen voor de in deze Overeenkomst gespecificeerde BROTHER apparaten tegen de overeengekomen afdrukkosten per pagina.
Onder verbruiksartikelen worden begrepen: toners, inktpatronen, drums, riem (belt) en opvangbak afvaltoner. Deze Overeenkomst is alleen uitvoerbaar indien de tellerstanden van de betrokken apparaten gecommuniceerd worden aan Brother Online. Zodra de installatie van alle apparaten (incl. activering doorgifte tellerstanden) is voltooid, worden de verbruiksartikelen automatisch geleverd en start de facturatieperiode. Dit is zichtbaar in het BROTHER MPS portaal, waartoe de Klant toegang krijgt middels een login. De Klant plaatst de geleverde verbruiksartikelen zelf in het apparaat. Deze Overeenkomst staat los van de overeenkomst op grond waarvan de Klant een BROTHER apparaat heeft verkregen. Voor onderhoud of garantie op het BROTHER apparaat zelf wordt dan ook verwezen naar die overeenkomst.

Artikel 1.1 - MPS NBD service.

De MPS NBD service is van toepassing op de apparaten voor de duur van deze overeenkomst en zolang aan de betalingsverplichting voldaan wordt.
Deze service omvat dat, in geval van een storing*, de volgende werkdag een monteur van Brother op uw locatie** het probleem komt verhelpen.
Hierbij zijn de voorrijkosten, arbeidsloon en onderdelen (inclusief de aan slijtage onderhevige onderdelen) volledig inbegrepen***.

* erkend door de Brother Support-afdeling en voor 12:00 aangemeld
** de dekking is voor het vasteland van Nederland plus Texel
*** het verhelpen van storingen aan het scannergedeelte is tot 100.000 scans inbegrepen.
     Meer scans zijn inbegrepen mits het aantal scans niet hoger is dan het aantal afdrukken.

 
Artikel 2 - Looptijd.
Deze Overeenkomst wordt gesloten voor de looptijd die vastgesteld is in deze Overeenkomst. Onverminderd de bepalingen, bij voortijdige beëindiging, die zijn opgenomen onder Artikel 11, wordt de Overeenkomst van rechtswege beëindigd op haar vervaldag, behoudens andersluidend schriftelijk akkoord tussen de partijen. Na afloop van de overeengekomen looptijd zal de overeenkomst voor wat betreft het leveren van gebruiksartikelen telkens automatisch en stilzwijgend voor een periode van 12 maanden worden verlengd. De MPS NBD service loopt automatisch door, als deze service in de prijs per pagina is opgenomen bij de vorm: Betalen naar verbruik. Is een apparaat ouder dan 5 jaar en herstel niet mogelijk, dan wordt de Overeenkomst beëindigd.


Artikel 3 - Berekening van de vergoeding.

De vergoeding van de verbruiksartikelen wordt berekend op basis van de volgende parameters: (a) het aantal afdrukken in A4-formaat of kleiner, dat door de Klant wordt afgedrukt met het apparaat en dat door de teller wordt weergegeven aan het eind van elke facturatieperiode (of ‘verbruiksgegevens’) en (b) het geldende tarief per afdruk, dat met name varieert voor zwart-wit afdrukken en kleurafdrukken, en dat tevens afhangt van het niveau van dekking (of kleuring) per afdruk, met dien verstande, dat elke bedrukte zijde telt voor één (1) afdruk. Een dubbelzijdige afdruk telt dus voor twee (2) afdrukken. Een (enkelzijdige) A3- afdruk telt voor twee (2) bedrukte bladzijden en een dubbelzijdige A3 voor vier (4) afdrukken. Het tarief van de afdrukken wordt per model vermeld in deze Overeenkomst. Indien minimumvolume van toepassing is, worden het minimumvolume (afgesproken minimum aantal pagina's) en de extra pagina’s (gebruik boven het minimumvolume), per model gefactureerd. Het aantal pagina’s per apparaat van hetzelfde model wordt geaccumuleerd. Dit zorgt ervoor, dat het minimumvolume minder snel bereikt wordt.


Artikel 4 - Verbruiksgegevens.

De Klant is verantwoordelijk voor de tijdige doorgifte van de tellerstanden van de apparaten aan Brother Online. Indien de gegevens van de tellers niet volledig en tijdig worden doorgegeven, wordt de vergoeding van de geleverde verbruiksartikelen geschat op basis van het gemiddelde verbruik dat werd geregistreerd in de loop van de drie
(3) laatste maanden, vermeerderd met vijfentwintig procent (25%), of eventueel op basis van de opmeting die wordt verricht door een vertegenwoordiger van BROTHER bij de inspectie van het apparaat. Tijdens de volgende controle van het apparaat of bij verzending van de verbruiksgegevens naar Brother Online zal er een regularisering worden doorgevoerd op basis van het reële verbruik.


Artikel 5 - Termijn en betaling.

De vastgestelde vergoeding op basis van Artikel 3 en 4 wordt na iedere facturatieperiode door BROTHER gefactureerd aan de Klant. De Klant stemt er uitdrukkelijk mee in de gefactureerde bedragen binnen 30 dagen per bank te betalen, tenzij een andere betalingsconditie overeengekomen is. De betalingsconditie staat vermeld op de factuur.


Artikel 6 - Herziening van de vergoeding (prijs/kopie).

Het bedrag van de vergoeding kan door BROTHER worden herzien indien de reële dekkingsgraad per afdruk (dus de daadwerkelijk gebruikte hoeveelheid inkt of toner uitgedrukt in een percentage per afdruk) de contractueel afgesproken dekkingsgraad zoals aangegeven in deze Overeenkomst overschrijdt of in geval van enige andere overmatige afname van verbruiksartikelen. Bij een herziening van de vergoeding, wordt deze afzonderlijk gefactureerd op basis van de contractueel vastgelegde prijs per pagina.


Artikel 7 - Indexering.

De Klant aanvaardt dat BROTHER de in deze Overeenkomst overeengekomen afdruktarieven jaarlijks kan indexeren. Als de MPS NBD service in de prijs per pagina is opgenomen bij de vorm betalen naar verbruik, wordt vanaf het 6-de jaar de prijs van het servicedeel met 7% per jaar verhoogd.


Artikel 8 - Betwisting.

Elke betwisting met betrekking tot een factuur dient schriftelijk aan BROTHER te worden gemotiveerd binnen tien (10) werkdagen na de factuurdatum.
 

Artikel 9 - Wanbetaling.

Indien de Klant de verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is de Klant, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke handelsrente verschuldigd. Indien Klant na aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan leverancier de vordering uit handen geven, in welk geval Klant naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder begrepen alle kosten berekend door externe deskundigen.


Artikel 10 - Verplichtingen van de Klant.

De Klant ziet erop toe dat het apparaat permanent tellerstanden aanlevert bij Brother Online. Het betreft een essentiële verplichting van de Klant, aangezien dit noodzakelijk is voor het beheer en de controle van het apparaat waarvoor de service geleverd wordt. Indien de doorgifte niet werkt, dient de Klant BROTHER of zijn reseller hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen. De Klant is verplicht om gedurende de Overeenkomst alleen originele BROTHER verbruiksartikelen te gebruiken en BROTHER op de hoogte te brengen van elke wijziging van het installatieadres. Bij elk bezoek van BROTHER of zijn reseller heeft deze het recht om het apparaat te controleren en de meterstanden op te nemen. De Klant verbindt zich ertoe samen te werken met BROTHER of zijn reseller en deze op diens verzoek alle vereiste inlichtingen te bezorgen met het oog op de correcte uitvoering van de service. Voorts stemt de Klant ermee in dat BROTHER of zijn reseller op zijn verzoek het apparaat mag controleren met inachtneming van een voorafgaande kennisgeving van twee (2) werkdagen. De Klant verbindt zich ertoe te allen tijde de voorschriften te volgen van de handleiding voor gebruik en onderhoud van het apparaat. Voorts verbindt de Klant zich ertoe het apparaat gedurende de volledige duur van de Overeenkomst in Nederland gelokaliseerd te houden.


Artikel 11 - Ontbinding, beëindiging en schadevergoeding.

Onverminderd de bepalingen betreffende ontbinding, of beëindiging die zijn opgenomen in voorliggende Overeenkomst, heeft BROTHER het recht deze Overeenkomst te beëindigen, indien de Klant:
- nalaat een bepaalde contractuele verplichting na te leven, waaronder de verplichtingen die zijn opgenomen in Art.10;
- al dan niet voorlopig surseance van betaling wordt verleend, faillissement is aangevraagd, wordt geliquideerd of zijn onderneming wordt beëindigd anders dan ten behoeve van samenvoeging van ondernemingen.

De Klant kan de Overeenkomst voortijdig opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand. De opzegging dient minimaal 10 werkdagen voor het einde van de maand bij BROTHER ingediend te zijn. BROTHER informeert de Klant over de ontvangst van de voortijdige opzegging. De beëindiging van de Overeenkomst zal ingaan op de 1e dag van de nieuwe maand. Vanaf dat moment zal BROTHER de levering van de verbruiksartikelen en/of MPS-service stoppen.
Beëindiging van de Overeenkomst door Klant zal nimmer leiden tot enige terugbetalingsverplichting of schadevergoedingsverplichting aan de zijde van BROTHER. Indien de printers en/of afdrukken en/of MPS-service opgenomen zijn in een lease/huur overeenkomst kan de opzegging pas plaatsvinden nadat de verhuur/leasemaatschappij hier toestemming voor gegeven heeft. Bij de eindafrekening zal eventueel rekening gehouden worden met over-verbruik (hoger verbruik van verbruiksartikelen dan de afgesproken dekkingsgraad in de Overeenkomst) dit geldt zowel voor einde looptijd van de overeenkomst als voortijdige opzegging.

De totale aansprakelijkheid van BROTHER wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van deze Overeenkomst of op welke rechtsgrond dan ook, daaronder uitdrukkelijk begrepen iedere tekortkoming in de nakoming van een garantieverplichting, is beperkt tot vergoeding van schade tot maximaal het bedrag van de laatste factuur (excl. btw). In geen geval zal de totale aansprakelijkheid van BROTHER voor schade op welke rechtsgrond dan ook, echter meer dan € 2.500,- (twee en een half duizend euro) bedragen.


Artikel 12 - Kwantiteit.

De Klant kan alleen verbruiksartikelen bestellen voor de apparaten, die gespecificeerd zijn in deze Overeenkomst. Indien zou blijken dat een bepaalde bestelling van de Klant niet geschikt is voor de apparaten zoals vermeld in deze Overeenkomst of vanuit kwantitatief oogpunt overdreven is, kan BROTHER de levering ervan volledig of gedeeltelijk weigeren, of deze onderwerpen aan een toeslag, zoals bedoeld in Artikel 6.


Artikel 13 - Levering.

BROTHER streeft ernaar elke bestelling van verbruiksartikelen via Brother Online, die wordt geaccepteerd door BROTHER en wordt doorgegeven in de loop van een werkdag vóór 11.00 uur, te leveren binnen twee (2) werkdagen, en binnen drie (3) werkdagen indien de bestelling wordt doorgegeven na 11.00 uur.


Artikel 14 - Recycling.

De Klant onderschrijft het milieuprogramma van BROTHER en neemt deel aan BROTHER's recycling programma voor lege toners en inktpatronen. De Klant kan deze gratis terugbezorgen aan BROTHER volgens de instructies in de verpakking van de verbruiksartikelen.


Artikel 15 - Software - intellectuele rechten van BROTHER.

De Klant erkent dat BROTHER de exclusieve houder is van de intellectuele eigendomsrechten op de software ‘BRAdmin’ of enige andere software die in het kader van de uitvoering van deze Overeenkomst aan Klant ter beschikking wordt gesteld. De Klant aanvaardt dat hij een niet-exclusief, tijdelijk, persoonlijk en niet-overdraagbaar gebruiksrecht verwerft, beperkt tot het apparaat en het Nederlands grondgebied, met het oog op de uitvoering van deze Overeenkomst. De Klant verbindt zich ertoe de software niet gedeeltelijk of volledig te kopiëren, te wissen, uit te wisselen, te vervangen of door te geven aan een niet-geautoriseerde derde. De Klant verbindt zich ertoe deze verbintenissen uit te breiden tot al zijn werknemers of gevolmachtigden die bevoegd zijn om het apparaat en/of de software te gebruiken.
 

Artikel 16 - Overdracht/onderaanneming.

De Klant aanvaardt dat BROTHER haar verplichtingen die voortvloeien uit deze Overeenkomst, volledig of gedeeltelijk kan overdragen aan derden. In dat geval blijft BROTHER echter verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van de uitbestede verplichtingen die voortvloeien uit deze Overeenkomst. De Klant mag de verplichtingen, die voortvloeien uit deze Overeenkomst niet volledig of gedeeltelijk uitbesteden aan derden, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van BROTHER.


Artikel 17 - Overige.

Elke kennisgeving die plaatsvindt tussen de partijen met betrekking tot voorliggende Overeenkomst dient schriftelijk plaats te vinden. Elk document dat dateert van vóór onderhavige Overeenkomst, zij het een verkennend of voorbereidend document, evenals elke eerdere Overeenkomst, zowel mondeling als schriftelijk, wordt beschouwd als zonder enig verbindend gevolg tussen de partijen. Elke wijziging van deze Overeenkomst kan alleen geldig plaatsvinden in de vorm van een schriftelijk aanhangsel dat wordt aanvaard door de partijen. Indien een van de partijen besluit om niet onmiddellijk te reageren op een schending van haar rechten, kan haar geen stilzwijgende verzaking worden tegengeworpen. Indien een of meerdere bepalingen van deze Overeenkomst nietig worden verklaard of niet van toepassing zijn om welke reden ook, verbinden de partijen zich ertoe de nietig verklaarde of niet van toepassing zijnde bepaling(en) te vervangen door een geldige bepaling die ervan uit economisch oogpunt zo nauw mogelijk bij aansluit.


Artikel 18 - Eigendomsrecht.

Alle geleverde goederen die voortvloeien uit deze overeenkomst blijven eigendom van Brother totdat alle financiële verplichtingen voldaan zijn.


Artikel 19 - Toepasbaar recht en bevoegde rechtbanken.

Op deze Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Elk geschil met betrekking tot onderhavige Overeenkomst wordt beslecht door de bevoegde rechter te Amsterdam.