colour-for-life-and-business-decoding-the-rainbow

De kleuren van de regenboog ontcijferd

Kleur is krachtig. Het geeft niet alleen inspiratie maar heeft ook een (on)bewuste impact op ons. Kleur kan bovendien een diepe persoonlijke, culturele en zakelijke betekenis hebben. Wist je dat het menselijk oog zes miljoen kleur-detecterende moleculen heeft, waardoor we tot 10 miljoen kleurnuances kunnen waarnemen? Wat betekenen de verschillende kleuren in ons leven en hoe kun je ze commercieel gebruiken? Op deze Internationale kleuren dag hebben we enkele feiten over primaire en secundaire kleuren op een rijtje gezet.

rood

ROOD
Rood is de eerste kleur die een baby ziet. Het wordt vaak geassocieerd met gevaar maar het is ook de kleur van liefde.
Rood trekt de aandacht en wordt geassocieerd met snelheid. Het moedigt kopers aan om een aankoop te doen, terwijl signalering van een afstand goed te zien is.

geel

GEEL
Door de associatie met licht, warmte, positiviteit en zonlicht, stimuleert geel de logische kant van onze hersenen. Dit inspireert origineel denken en creatieve ideeën.
Geel wordt aanbevolen voor producten voor kinderen en bedrijven die creativiteit, speelsheid en plezier willen promoten. Vermijd geel wanneer je stabiliteit wil overbrengen of je doelgroep wat ouder is. 

blauw

BLAUW
Blauw is de meest populaire kleur ter wereld. Het vertraagt de hartslag en creëert een gevoel van ruimte. Slechts 8% van de wereldbevolking heeft blauwe ogen.
Deze kleur wordt veel gebruikt door bedrijven om vertrouwen en betrouwbaarheid uit te stralen. Blauw is de minst voorkomende kleur in voedingsmiddelen en maakt eten daarom onaantrekkelijk

paars

PAARS
Paars is de moeilijkste kleur voor het oog om te onderscheiden en de moeilijkste kleurstof om in de natuur te vinden. In het oude Rome werden de schelpen van 12.000 zeeslakken vermalen om slechts 1,5 g pure paarse kleurstof te maken.
Omdat paars weinig voorkomt geeft het een gevoel van luxe en rijkdom. In zakelijke context kan het bovendien helpen om creativiteit en magie over te brengen.

groen

GROEN
Groen is de meest rustgevende kleur voor het menselijk oog. In veel talen heeft het woord groen een oorsprong die nauw verbonden is met planten en de natuur.
Vanwege de associatie met de natuur, rijkdom, veiligheid en gevoel van ontspanning, is groen ideaal voor biologische of ethische merken.

oranje

ORANJE
Oranje is de kleur van Nederland, boeddhisme en vuur in Feng Shui.
Oranje doet denken aan avontuur, plezier en optimisme en is geschikt voor bedrijven die zich richten op jongeren of die actief zijn in de reisbranche. Oranje straalt betaalbaarheid met een redelijke kwaliteit uit.

 

In 1985 werd de eerste Brother kleurenprinter gelanceerd, de legendarische dot-matrix M-1024. Sindsdien bieden wij een groot assortiment kleurenprinters voor het afdrukken van documenten met mooie, heldere kleuren.

Ontdek ons volledige assortiment kleurenlaser- en inkjetprinters.

Alle Brother printers 

 

Bronnen

https://www.empower-yourself-with-color-psychology.com/color-meanings-in-business.html
https://www.dailymail.co.uk/health/article-4133212/What-babies-see.html
https://www.worldatlas.com/articles/which-eye-color-is-the-most-common-in-the-world.html
https://www.colormatters.com/the-meanings-of-colors/purple 
https://www.horniman.ac.uk/get_involved/blog/the-green-green-colour-of-the-natural-world
https://www.thefactsite.com/2016/08/color-orange-facts.html
https://www.telegraph.co.uk/men/the-filter/qi/8345477/QI-Quite-interesting-facts-about-orange.html

 

Meer van Innovatie

Aanbevolen

Terug naar boven