An animated scene shows a business staff member working on a design for a company logo using colour swatches, a camera, tablet computer, laptop and sketch pad on a wooden desk.

Wat is de beste kleur voor een bedrijfslogo?

Het is waar, de eerste indruk is belangrijk en in het bedrijfsleven is een logo meestal het eerste dat potentiële klanten van uw merk zien. Kleuren hebben invloed op onze emoties en logo's hebben de kracht om mensen aan te trekken naar of af te stoten van een merk.

Het is waar, de eerste indruk is belangrijk en in het bedrijfsleven is een logo meestal het eerste dat potentiële klanten van uw merk zien.

Kleuren hebben invloed op onze emoties en logo's hebben de kracht om mensen aan te trekken naar of af te stoten van een merk.

Hoe bepaalt u de kleur van uw bedrijfslogo?

Wel, er bestaat geen universele oplossing. Alles is afhankelijk van uw bedrijf en klanten.

Om de International Colour Day op 21 maart te vieren, deelt Brother enkele handige tips om u te helpen bij het maken van deze belangrijke keuze en beslissing..

Zwart

Het is niet verwonderlijk dat zwart een van de meest populaire keuzes voor logo’s is. Het is dé kleur voor bedrijven die een traditionele look willen.

Door te kiezen voor een simplistisch zwart logo ziet uw merk er tijdloos, luxueus en zelfs mysterieus uit.

Als de kleur van rouw, wordt zwart over het algemeen vermeden door merken die producten voor de gezondheidszorg, baby’s en gezinnen aanbieden.

Blauw

Blauw is een van de meest populaire kleuren voor logo's. Blauw vertegenwoordigt ons merk Brother en daar zijn we trots op. Betekenis blauw: kalmte, volwassenheid, logica, eerlijkheid en intelligentie.

Gezien de populariteit van deze kleur en het veelvuldig gebruik, moet uw bedrijfslogo opvallen in de grote massa. Om uw merk te onderscheiden van uw concurrenten, kunt u een slogan toevoegen - Brother gebruikt het bedrijfsmotto 'At your side'.

Een blauw logo wordt best vermeden in de voedingsindustrie, omdat deze kleur zeldzaam voorkomt in voedsel en de eetlust kan onderdrukken - niemand wil een bord met blauw voedsel.

Rood

Rood is een controversiële kleur omdat, het gemengde connotaties heeft met zowel passie als woede. Als logo kan het echter krachtig, luid, modern en speels zijn.

Een wetenschappelijke theorie is dat mensen rood beter kunnen zien dan andere kleuren, omdat het ons historisch gezien hielp vruchten in de bomen te vinden.

De opvallende uitstraling heeft geleid tot enkele van 's werelds meest herkenbare merken zoals Coca-Cola en Netflix. Combineer een rood logo met witte, zwarte of gele kleuren voor extra impact.

Groen

Groen is veelzijdig en kan voor veel merken werken, omdat het kalmte, betrouwbaarheid en veiligheid uitstraalt.

Groen wordt vaak geassocieerd met de natuur en gebruikt voor biologische, natuurlijke en ecologische merken.

De kleur staat symbool voor groei en nieuw leven, en wordt gebruikt door ambitieuze en succesvolle bedrijven, waaronder Starbucks, Android, Heineken en Land Rover.

Bruin

Als een natuurlijke kleur heeft bruin vergelijkbare connotaties als groen en wordt het vaak geassocieerd met organische of milieuvriendelijke producten. Meer in het bijzonder is de kleur het meest geschikt voor buitenbedrijven en bedrijven die natuurlijk bruine producten zoals koffie en chocolade verkopen.

Typisch bruine logo’s komen mannelijker over, maken uw merk robuuster en zorgen voor een perceptie van vintage en ambacht.

Het werkt meestal niet zo goed voor vrijetijds-, financiële en IT-bedrijven.

Oranje

Oranje is een energieke en speelse kleur. Het wordt niet vaak gezien in logo's voor bedrijven of merken die luxe, vrouwelijk of serieus zijn.

Deze kleur wordt dikwijls gebruikt voor merken die betaalbare producten met een redelijke kwaliteit aanbieden en is goed voor vlieg- en reisbedrijven, zoals EasyJet.

De kleur wordt geassocieerd met religie in veel Aziatische landen, vooral het boeddhisme en het hindoeïsme.

Geel

Een geel logo associeert een bedrijf met een 'feel good'-concept. Het weerspiegelt zonneschijn, geluk en opgewektheid. Dit logo wordt vaak gebruikt door leuke merken in tegenstelling tot zakelijke organisaties.

De kleur kan ook honger weerspiegelen en wordt gebruikt door populaire bedrijven in de voedingssector, waaronder McDonalds en Subway. 

Kinderen hebben dikwijls meer aandacht voor primaire kleuren; geel is dus de voorkeurkleur wanneer met zich tot de jongere generatie richt.

Roze

Traditioneel wordt roze gezien als een vrouwelijke kleur. Door de opkomst van ‘millennial pink’ wordt deze kleur de laatste jaren echter niet meer geassocieerd met het stereotype en is het meer een genderneutrale kleur geworden.


Roze logo's zijn leuk, verwarmend en doen mensen herinneringen ophalen uit de kindertijd. Omdat roze geen populaire keuze is voor logo's, zal uw bedrijfslogo en merk er wel mee opvallen.

In Japan is roze een traditionele kleur van de lente, omdat het overeenkomt met de bloeiende kersenbloesems. De kleur duidt ook op jeugd en een goede gezondheid.

Om kleur in uw bedrijf tot leven te brengen en indruk te maken, nodigt Brother u uit om het gamma kleureninkjetprinters (ook voor zakelijke gebruik) te ontdekken https://www.brother.nl/printers/all-in-ones/inkjet

Meer van Innovatie

Aanbevolen

Terug naar boven