1. Home Brother
  2. Bedrijfsoplossingen
  3. Brother Resource Hub
  4. Blog
  5. Efficiëntie
  6. 2021
  7. Drie manieren waarop labeloplossingen de logistieke sector kunnen ondersteunen
Two transportation and logistics workers are moving a pallet of retail goods in a warehouse for stock taking or delivery purposes

Drie manieren waarop labeloplossingen de logistieke sector kunnen ondersteunen

Door de sterke groei van het online bestellen van producten, staan transport- en logistieke bedrijven onder zware druk. Op piekmomenten wordt er verwacht dat ze enorm grote aantallen pakketjes op tijd bij de klant afleveren. Hoe kunnen printoplossingen voor labels de snelheid en efficiëntie binnen dit proces verhogen?


De impact van COVID-19 heeft geleid tot een enorme groei van e-commerce. Dit samen met de reguliere verkooppieken, lijkt er onvermijdelijk voor te zorgen dat bedrijven binnen de transport- en logistieke sector nog grotere volumes pakketten moeten afhandelen en daardoor zwaar onder druk komen te staan.

Nu 70% van de klanten kiest voor de goedkoopste leveringsoptie1, gaan pakketdiensten op zoek naar technologische innovaties, om tijdrovende en kostbare werkzaamheden te optimaliseren.  Hoewel de technologie om processen te stroomlijnen beschikbaar is, blijven sommige bedrijven terughoudend om deze te implementeren - waarbij opvalt dat slechts 28% van de transport- en logistieke bedrijven zichzelf omschrijft als 'Digitaal geavanceerd2.

In deze blog kijken we hoe de implementatie van printtechnologie op een ogenschijnlijk klein, maar essentieel gebied belangrijke verbeteringen in efficiëntie en productiviteit kan opleveren. Het kan er tevens voor zorgen dat organisaties niet achterblijven bij de concurrentie. Maar wat is dit essentiële onderdeel? Het antwoord is: het label.

Online winkelen zorgt voor toename aan pakketten


In een gewoon jaar verwerken Europese pakkettendiensten en hun logistieke teams 9,3 miljard pakketten3. Maar 2020 was geen gewoon jaar. Deskundigen uit de sector stellen dat COVID-19 de groei van e-commerce met vijf jaar heeft versneld4. Onderzoek onderbouwt deze stelling. Sinds de pandemie begon is er een groei van 74% in het online winkelen zichtbaar, waarbij 45% van de volwassenen meer pakketleveringen ontving tijdens de lockdown dan voorheen5

Over de periode van één jaar wordt 3% van de pakketten niet afgeleverd6. De meest voorkomende redenen zijn dat het label beschadigd, onleesbaar of niet meer op het pakket aanwezig is. Omdat er in de EU jaarlijks vier miljard producten online besteld worden7, zou dat  betekenen dat er elk jaar 120 miljoen online bestellingen niet worden afgeleverd als gevolg van slechte labeling of etikettering.  

Drie manieren waarop labeloplossingen een verschil kunnen maken


Een pakket zonder een duidelijk label komt niet aan op de eindbestemming. Het kan gebeuren dat een label of een barcode ontbreekt, omdat deze tijdens het transport beschadigd is. Of dat de gegevens op het label onjuist zijn of in een onjuist format zijn afgedrukt, zodat deze niet leesbaar is voor het systeem.

Wat het probleem ook is, pakketten met onleesbare labels zullen niet correct gesorteerd worden en moeten uit het geautomatiseerde proces worden gehaald, om vervolgens handmatig opnieuw te voorzien van een correct label. Voor deze specifieke handeling is het belangrijk dat er een  labeloplossingen voorhanden is die de tijd voor het corrigeren van fouten minimaliseert, zodat foutief of slecht gelabelde pakketten alsnog snel en efficiënt afgeleverd kunnen worden. 

De logistiek achter de oplossingen van het distributiecentrum en de uiteindelijke pakketlevering is complex. Op diverse punten binnen het proces zal er een label of etiket geprint, gescand of verwerkt moeten worden. Hier zijn drie manieren waarop het bedrukken van een label of etiket een verschil kan maken binnen het  leveringsproces:

1.    Mobiele labelprinters in het magazijn

In een drukke magazijnomgeving is het vermogen om snel en accuraat te handelen een essentieel onderdeel van een soepel en flexibel distributieproces. Het kan zeer productief zijn om medewerkers de beschikking te geven over mobiele labelprinters, die ze gemakkelijk bij zich kunnen dragen en waarmee ze ter plekke labels en etiketten kunnen afdrukken. Dit stelt hen in staat om slecht of verkeerd gelabelde pakketten ter plekke te corrigeren, waardoor essentiële processen kunnen blijven doordraaien. Met het inzetten van mobiele printers kan een hoop tijd worden bespaard, wat met name tijdens de drukke perioden van cruciaal belang is.

2.    Industriële printtechnologie voor labels in het magazijn

Bij werkzaamheden binnen moderne fulfilment- en sorteercentra zijn industriële labelprinters een must have. Ze bieden de snelheid en capaciteit die nodig is om volumepieken aan te kunnen, maar zorgen er ook voor dat wordt voldaan aan de eisen op het gebied van efficiëntie en traceerbaarheid. Door industriële labelprinters die geschikt zijn voor het verwerken van grote printvolumes te stationeren op belangrijke plekken in het magazijn, kunnen duurzame transport- en verzendlabels, palletlabels, waarschuwingsetiketten en product ID-labels worden aangemaakt en afgedrukt wanneer dit nodig is.

Binnen het magazijn en distributiecentrum is de rotatiesnelheid van de voorraad een essentieel gegeven. Om dit goed te kunnen monitoren is waterdichte en zeer nauwkeurige documentatie van cruciaal belang. Dit kan bereikt worden door het inzetten van geavanceerde labeling voor voorraadbeheer, zoals locatie label, verpakkingsetiketten en afleverlabels.

3.    Draagbare labeloplossingen voor onderweg of in voertuigen 

In diverse opzichten is het laatste deel van de levering, het meest cruciale onderdeel binnen het hele logistieke proces. Ongeacht wat er allemaal aan vooraf gaat, is dit het punt waarop de dienst van de organisatie wordt beoordeeld door de eindklant.

Door pakketbezorgers te voorzien van draagbare of in voertuig gemonteerde printers, kunnen ze hoogwaardige labels en andere documenten, zoals schema's, logboeken van chauffeurs en afleverbevestigingen afdrukken, terwijl ze onderweg zijn. Dit verbetert de traceerbaarheid en is bijzonder nuttig bij het stroomlijnen van de logistiek. Leveringen verlopen daardoor soepel en probleemloos en het bevordert de klanttevredenheid.

Verkopen via online marktplaatsen


Grote retailers hebben distributieprocessen ingebed in hun logistieke oplossingen. Er zijn echter ook opties voor retailers die niet de capaciteit of tijd hebben om een dergelijk systeem volledig zelf te implementeren.

Om dit te ondervangen kunnen retailers die hun producten verkopen via online marktplaatsen zoals Amazon, eBay of Bol.com, gebruikmaken van relatief eenvoudige labeloplossingen om het leveringsprocessen sneller en efficiënter te laten verlopen. Als je zaken doet via deze grote online verkoop platformen, moeten er voor elke zending diverse stappen doorlopen worden en labeling is daarbij een zeer belangrijk onderdeel.

Online marktplaatsen die barcodes gebruiken voor het traceren van leveringen, vereisen dat elk verzonden pakket correct wordt geïdentificeerd met een uniek ID-label. Het gebruik van een gespecialiseerde labelprinter kan in dat geval het labelen van batches flink versnellen en vereenvoudigen.

Kies je voor een labelprinter met de ‘crop and print barcode’ functie, voor het automatisch op maat snijden en printen van barcodes, dan kun je de juiste barcode automatisch ophalen uit het systeem en snel en eenvoudig op afzonderlijke labels afdrukken. In deze situatie is een labelprinter een stuk efficiënter en gemakkelijker dan een standaard printer, waarbij meerdere labels op A4 etikettenvellen afgedrukt moeten worden.

Het is van groot belang dat labels tijdens verzending goed scanbaar en leesbaar blijven. Om dat te bereiken is het verstandig te werken met stevige en hoogwaardige labels, die goed bestand zijn tegen de diverse elementen van het distributieproces. Daarnaast is het aan te raden om te kiezen voor een thermische labelprinter met een resolutie van 300 dpi of meer, omdat je in dat geval altijd verzekerd bent van labels met duidelijke barcodes.

En niet onbelangrijk: sommige online marktplaatsen rekenen een vergoeding voor niet-geïdentificeerde bestellingen, dus goede labels zijn essentieel om onnodige extra kosten te voorkomen.

Wil je weten hoe Brother jouw bedrijf of organisatie kan ondersteunen om het leveringsproces effectiever te maken via geavanceerde printtechnologieën? Ga dan naar onze webpagina met oplossingen voor transport- en logistiek


Bronnen


1.    1. McKinsey: "Parcel delivery - The future of last mile" - 2016

2.    .PWC: "Shifting patterns - The future of the logistics industry"

3.     https://ecommercenews.eu/europe-9-3-billion-parcels-in-2018/

4.     https://www.p3parks.com/whats-new/visions/is-covid-19-ecommerce-s-tipping-point

5.     https://modernretail.co.uk/black-friday-2020-how-to-successfully-prepare-for-peak-in-the-face-of-uncertainty/ - July 2020

6.    https://www.courierpoint.com/guides/info/lost-in-transit

7.    https://deliver4europe.eu/facts-figures/#:~:text=Four%20billion%20parcels%20are%20being,every%20year%20across%20the%20EU


Meer van Efficiëntie

Aanbevolen

Terug naar boven