Toegevoegd aan mandje
  1. Home Brother
  2. Blog
  3. Milieu
  4. 2022
  5. Kan last-mile delivery duurzamer, efficiënter en winstgevender?
A delivery driver in the transport and logistics industry is in the cab of his delivery lorry reviewing a printed checklist.

Kan last-mile delivery duurzamer, efficiënter en winstgevender?

De zogenaamde ‘last-mile’ van een zending – de laatste reis van magazijn naar voordeur – is lange tijd het duurste onderdeel geweest van het bezorgingsproces. Maar nu het gedrag van de consument aan het verschuiven is, zal het hele proces heroverwogen moeten worden. Online verkoop in Europa bedraagt nu bijna 20 procent van de totale retailmarkt1. Daarmee is het voor retailers en hun logistieke partners van essentieel belang om hun last-mile kosten te verlagen, zodat ze concurrerend kunnen zijn en blijven.

 

Maar het gaat niet alleen om de kosten. Het Verenigd Koninkrijk en Europa zetten nu in op Net Zero, een ambitieuze doelstelling voor het reduceren van broeikasgassen. Dit houdt ook in dat benzine- en dieselmotoren van de wegen moeten verdwijnen. Om klimaatneutraliteit te kunnen garanderen is end-to-end duurzaamheid van de volledige keten van vitaal belang. Binnen de transport en logistiek sector is de impact hiervan nergens groter dan bij last-mile delivery.

 

Meer weten over oplossingen voor transport en logistiek? Ga dan naar onze speciale pagina’s voor deze sector:

Transport en logistiek

 

Klanten maken retailers steeds vaker duidelijk dat duurzaamheid ook voor hen persoonlijk belangrijk is. Uit een onderzoek onder 5.000 consumenten binnen de kledingindustrie in Frankrijk, Duitsland, de VS, het Verenigd Koninkrijk en China bleek dat 60 procent meer transparantie wil over het productietraject van hun aankopen2.

Tegelijk zijn deze consumenten ook zeer kritisch over retailers die niet aan hun verwachtingen op het gebied van service- en leveringsopties kunnen voldoen. Uit een Europees onderzoek bleek dat 63 procent van de Britse online shoppers van winkel zal wisselen als de leveringsopties niet aan hun wensen voldoen. Duitse online klanten zijn juist weer zeer terughoudend als het gaat om het extra betalen voor online leveringen3

Dit zijn lastige en kostbare uitdagingen die voor geen enkele winkelier of bezorgdienst gemakkelijk te ondervangen zijn. In Europa is de beloning voor bedrijven die beter presteren dan de concurrentie echter hoog. Voor retailers die hun bezorgopties wel goed op orde hebben, neemt de klantenloyaliteit aanzienlijk toe. De meerderheid van consumenten in het Verenigd Koninkrijk (91%), Frankrijk (87%) en Duitsland (83%) bezoeken als eerste hun favoriete website wanneer ze online gaan winkelen.

Kosteneffectiviteit via een end-to-end strategie

Retailers en hun logistieke partners kunnen bijdragen aan een goedkope en duurzame last-mile pakketbezorging door dit te zien als onderdeel van het grotere geheel. Door een geïntegreerde end-to-end strategie te hanteren in het volledige logistieke proces, is het mogelijk om de efficiëntie te optimaliseren. Maar hoe ziet een geïntegreerde end-to-end pakketbezorgproces er dan uit?

Kies de juiste locatie

Veel bedrijven en investeerders zijn op zoek naar geschikte magazijnpanden in stedelijke gebieden. Deze zijn echter schaars, waardoor de huurkosten de pan uitrijzen4. Vooral voor snelgroeiende boodschappen- en maaltijdbezorgdiensten is het aantrekkelijk om een magazijnpand in of aan de rand van grote steden te betrekken. Voorraadlocaties moeten zich  dicht bij de consument bevinden, die zo snel mogelijk de levering wil ontvangen. Nu er in de binnensteden van Europa Ultra Low Emission Zones (ULEZ) worden geïntroduceerd, moeten bezorgdiensten klanten bedienen door gebruik te maken van elektrisch of ander transport met lage uitstoot. Scooters en fietsen keren hierdoor terug in de straten van Europese hoofdsteden en dit is voornamelijk het gevolg van de opkomst van Quick Commerce apps.

Magazijnlocaties zijn niet langer uitsluitend grote loodsen langs snelwegen. De eindsorteer- en afleverstations worden veel dichter bij grote bevolkingsgroepen geplaatst. Sommige innovatieve retailers veranderen grotere winkels in click & collect punten of hanteren een concept dat bekend staat als micro-fulfilment, een groeiende trend in supersnelle bezorging van voornamelijk levensmiddelen.

Dure fouten voorkomen in het magazijn

Geautomatiseerde orderverzamelsystemen en WMS-software (Warehouse Management System) zullen de duurzaamheid van last-mile delivery een boost geven, omdat hiermee kostbare foutieve leveringen voorkomen kunnen worden. Als deze systemen vervolgens gekoppeld worden aan de  allernieuwste industriële printers, is het mogelijk om labels met barcodes en QR-codes af te drukken die een grote hoeveelheid data bevatten. Zo kunnen pakketten tijdens de verzending overal worden gevolgd, zowel in de opslag en tijdens het transport tot de uiteindelijke aflevering. Duidelijke, betrouwbare etikettering zorgt ervoor dat de juiste adressen te allen tijde correct worden ingevoerd en uitgelezen.

 

Lees meer over het belang van automatische orderpick systemen in ons blog:

Orderpick systemen

A delivery driver in the transport and logistics industry is delivering a package to a residence.

End-to-end zichtbaarheid tijdens het verzendproces

Snel evoluerende track and trace apps zijn perfect voor zowel bezorgers als voor de consument. De klant weet altijd waar het pakket zich bevindt en wanneer het wordt afgeleverd. Als de klant thuis is om het pakket in ontvangst te nemen, is dit ook gunstig voor de leverancier. Hiermee wordt immers het aantal ritten verminderd, de reistijd van de chauffeur verkort en het aantal kilometers en uitstoot gereduceerd. Realtime zichtbaarheid van transportvoertuigen   aangevuld met Artificial Intelligence (AI), zijn uitstekende hulpmiddelen om gegevens over routes en dienstregelingen te monitoren en bij te werken. Duidelijke etikettering en goede leesbaarheid bij het scannen van streepjescodes speelt een zeer belangrijke rol in dit proces. Onleesbare of slecht gepositioneerde labels zullen leiden tot verlies van gegevens en kostbare tijd. Om nog maar te zwijgen over het ongemak voor de klant wanneer artikelen onnodig zoek raken of zijn vertraagd.

 

Alles over de industriële TJ labelprinters van Brother voor het afdrukken van labels met barcode en QR-codes, vind je op onze website.

Industriële TJ labelprinters

 

Minder verpakking, minder kosten

De nieuwe generatie klanten eist recyclebare, herbruikbare verpakkingen. Ten eerste omdat ze begaan zijn met het milieu, maar ook om praktische redenen. Overheden leggen burgers steeds strengere eisen op en accepteren geen uitpuilende afvalbakken. De nieuwe realiteit is een wereld waarin steeds meer pakketten worden verstuurd en afvalinzameling steeds duurder wordt. Pakketafmetingen kunnen worden geoptimaliseerd met behulp van geautomatiseerde verpakkingssystemen, om de doosgrootte en opvulling van lege ruimten te verminderen. Dit heeft een positief effect op zowel de portokosten als de pakketcapaciteit per bestelwagen.

Ondertussen is het ook een feit dat klanten hun pakketten steeds gemakkelijker terugsturen voor omruiling. Als een dergelijke retourzending fout gaat kan dit hoge kosten met zich meebrengen. Daarom moet het de klant zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt om een product te retourneren, zowel qua verpakking als etikettering. Wel 61 procent van de online klanten geeft aan dat een retourlabel het belangrijkste aspect is van het retourbeleid van hun leverancier.5

Werken met vertrouwde partners

Om flexibel te kunnen zijn moeten besluitvormers in de retailbranche een realistisch beeld hebben van elk facet van het leveringstraject. Een knelpunt tijdens het magazijnproces kan leiden tot potentieel kostbare opstoppingen in de last-mile delivery. Online webshops en retailers moeten samenwerken met vertrouwde technologiepartners die hen kunnen voorzien van gespecialiseerde tools om de betrouwbaarheid en zichtbaarheid te garanderen. In dit proces moet tevens de grote stroom aan waardevolle gegevens op de juiste manier worden gebruikt om zo een duurzame, efficiënte en geoptimaliseerde last-mile delivery te kunnen bieden. 
 

 

 

* https://www.statista.com/statistics/286384/internet-share-of-retail-sales-monthly-in-the-united-kingdom-uk/
2 https://images.rbis-go.averydennison.com/Web/AveryDennisonCorporation/%7B4e8d8ddd-2a91-4eb8-baa0-0a5712b9dd9f%7D_digital-consumer-behaviour.pdf?elqTrack=true
3 https://www.bearingpoint.com/en-gb/our-success/insights/fine-tune-your-delivery-propositions/
4 https://www.colliers.com/en-gb/research#sort=%40datez32xpublished%20descending
5 https://www.sendcloud.co.uk/whitepapers/ecommerce-delivery-compass-2021/

 

 

Alles over de industriële TJ labelprinters van Brother voor het afdrukken van labels met barcode en QR-codes, vind je op onze website.

Industriële TJ labelprinters

Meer weten over oplossingen voor transport en logistiek? Ga dan naar onze speciale pagina’s voor deze sector:

Transport en logistiek

 


Meer van Milieu

Aanbevolen

Terug naar boven